Ο νόμος της νύχτας σε 3 ιστορικές γειτονιές

Tου Σπύρου Κάραλη, από την Καθημερινή

Με τον Οκτώβριο προ των πυλών, οι «μεγάλες πίστες» είναι έτοιμες να ανοίξουν, προς τέρψιν των θαμώνων αλλά και προς μεγάλη απογοήτευση των κατοίκων σε Κεραμεικό, Γκάζι και Μεταξουργείο, η ζωή των οποίων δοκιμάζεται από την «ασύδοτη» λειτουργία αναρίθμητων κέντρων που λειτουργούν στην ευρύτερη περιοχή.

Αφόρητη ηχορρύπανση εκτός ορίων και ωραρίων, πλήρης κατάληψη δρόμων και πεζοδρομίων με τραπεζοκαθίσματα που αποκλείουν τη διέλευση πεζών και ατόμων με ειδικές ανάγκες, καταπάτηση κάθε έννοιας δημόσιου χώρου από παρκαδόρους, σκουπίδια και βία. Αυτή είναι η μία όψη των περιοχών αυτών. Η άλλη ανήκει στο real estate και σε κατασκευαστικές εταιρείες που τα τελευταία χρόνια επενδύουν συστηματικά σε κατοικίες, loft, κτίρια γραφείων, πολυχώρους, μεταμορφώνοντας τις άλλοτε λαϊκές γειτονιές σ’ ένα παζλ πλούτου, μαζικής διασκέδασης, εναλλακτικής κουλτούρας και ελιτίστικης αισθητικής. Σε αυτό το θολό αστικό τοπίο, όσοι ακόμη νοιάζονται για τη διατήρηση του παραδοσιακού χρώματος, αντιδρούν στη μετάλλαξη, ζητώντας να μπει φραγμός, κινητοποιούνται, διαδηλώνουν αλλά οι διαμαρτυρίες –ω του θαύματος– πέφτουν πάντοτε στο κενό καθώς οι αρμόδιοι που δεν είναι και λίγοι (Δήμος, Νομαρχία, Αστυνομία) περιορίζονται σε διαβεβαιώσεις χωρίς αντίκρισμα, ενώ η κατάσταση διαιωνίζεται.

Αυθαιρεσίες

Κατά την περσινή περίοδο, μόνον από ελέγχους της Νομαρχίας Αθηνών βρέθηκαν οκτώ μεγάλα κέντρα (ΟΠΕΡΑ, ΝΟΤΕΣ, ΠΛΑΤΟ, MUSIC ROOM, VOICE, VOX, ΑΚΤΗ ΠΕΙΡΑΙΩΣ, ΕΝ ΑΣΤΡΩΝ) να λειτουργούν χωρίς άδεια.

«Γιατί διαμαρτύρεστε αφού στο τέλος θα φύγετε κι εσείς; Αυτό λένε οι επιχειρηματίες και μας το λένε κατάμουτρα γιατί έχουν πλάτες και ισχυρές διασυνδέσεις σε μηχανισμούς και κέντρα εξουσίας, μιλούν εκ του ασφαλούς. Πριν από περίπου δύο χρόνια λάβαμε υποσχέσεις από τη νέα δημοτική αρχή ότι η κατάσταση θα ελεγχθεί αλλά αντί γι’ αυτό πριμοδότησαν τους επιχειρηματίες και πλέον, με μια απλή αίτηση στον Δήμο ένα μαγαζί μπορεί να λειτουργεί μέχρι να εκδοθεί η σχετική άδεια, που σημαίνει νέα κέντρα, νέες αυθαιρεσίες» λέει στην «Κ» η πρόεδρος του τοπικού πολιτιστικού συλλόγου «Μέγας Αλέξανδρος» κ. Βασιλική Μπάρκα, συμπληρώνοντας με πίκρα «δεν υπάρχει χώρος για εμάς, είμαστε ανεπιθύμητοι στην ίδια μας τη γειτονιά».

«Είναι παντελής η απουσία ελεγκτικών οργάνων και πάγια η μετακύλιση ευθυνών από Αστυνομία σε Δήμο – Νομαρχία και αντίστροφα. Στην πραγματικότητα είναι όλοι συνυπεύθυνοι διότι ανέχονται αυτήν την κατάσταση και ενώ κάθε βράδυ προσβάλλεται άγρια η ανθρώπινη προσωπικότητα, ο νόμος κλείνει τα μάτια επιτρέποντας στα συμφέροντα να κάνουν ό,τι θέλουν» τονίζει στην «Κ» ο πρώην πρόεδρος του συλλόγου κ. Σπύρος Πηλίτσης. «Υπό το πρόσχημα ενός δυναμικού εξωραϊσμού η ιστορική μνήμη ακυρώνεται» σημειώνει η αρχιτέκτων κ. Ολγα Μπαλαούρα, της οποίας η διπλωματική εργασία είχε σαν θέμα αυτές τις γειτονιές και τη νέα αστική γεωγραφία όπως διαμορφώθηκε μετά τη ραγδαία επέλαση του real estate και του life style.

Οι «νεομποέμ»

Οπως υπογραμμίζει η κ. Μπαλαούρα, οι παλαιοί κάτοικοι που κατοικούν ή εργάζονται στην περιοχή είναι αυτοί που αντιστέκονται στο μέτωπο του «εξωραϊσμού». Οι νέοι τώρα κάτοικοι ανήκουν κυρίως στον χώρο της διανόησης που μετακόμισαν εκεί ελκόμενοι από τη γοητεία που εξέπεμπε η ιστορικότητα της περιοχής και με την εκτίμηση ότι σιγά σιγά θα αναβαθμιστεί. Δυστυχώς, όμως, οι νέοι κάτοικοι, πλην εξαιρέσεων, δεν υπερασπίστηκαν τον τοπικό χαρακτήρα, αλλά αντιθέτως ενίσχυσαν ακούσια ή εκούσια τις βιομηχανίες διασκέδασης και real estate. Οι «νεομποέμ» επιχειρηματίες από την πλευρά τους, επιχείρησαν να μεταφέρουν, διασκευασμένη φυσικά, την αύρα της βερολινέζικης πειραματικής σκηνής και της νέας καλλιτεχνικής πρωτοπορίας στις πρώην εργατικές συνοικίες του Λονδίνου.

«Ψαγμένοι» επιχειρηματίες με δικούς τους προβληματισμούς γύρω από τη φυσιογνωμία της περιοχής σε συνδυασμό με τη βιωσιμότητα της επιχείρησής τους άνοιξαν θέατρα και χώρους τέχνης, η πελατεία των οποίων μετά επισκεπτόταν λαϊκά ταβερνάκια της περιοχής και «εναλλακτικά» μπαρ. Αυτή η «νεομποέμ ατμόσφαιρα» προσέλκυσε και μια τεράστια επένδυση καθώς εξεζητημένα μαγαζιά μεσοαστικής κουλτούρας εγκαταστάθηκαν στα παλιά κελύφη της βιομηχανικής παραγωγής ή σε ανακαινισμένα νεοκλασικά. Και τέλος υπάρχουν οι «χωρίς φωνή», αυτοί που πληρώνουν ακριβά τη νέα αστική γεωγραφία, εκείνοι που μένουν σε φτηνές κατοικίες από ανάγκη και όχι από επιλογή και που σταδιακά εκδιώκονται καθώς παράλληλα με τις αντικειμενικές αξίες αυξάνονται και οι εξώσεις.Τα ερείπια ξαναφτιάχνονται για να πωληθούν πανάκριβα στη συνέχεια.

Ρατσιστικές συμπεριφορές στα in μαγαζιά

«Πώς να ενημερώσεις και να ευαισθητοποιήσεις την απόλυτη βλακεία που καθημερινά βλέπουμε να αυξάνεται και να πνίγει τη ζωή μας; Τελικά η διαφορετικότητα είναι ανεκτή και προτιμητέα μόνον εάν είναι ενταγμένη στη μόδα, ντυμένη Trendy ή Emo ή κάτι άλλο, πάντα σχετικό με τον κόσμο των «προοδευτικών» ή «εναλλακτικών», της ψευτοκουλτούρας και του απόλυτου δήθεν…». Το παραπάνω απόσπασμα είναι από καταγγελία της μη κυβερνητικής οργάνωσης «Κλίμακα» ύστερα από περιστατικό σε βάρος ατόμων με ψυχικές διαταραχές, που τα τελευταία πέντε χρόνια ζουν στη Μονάδα Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης «Κέραμος» της περιοχής. Το περιστατικό συνέβη στην πλατεία στον σταθμό του μετρό, που έγινε πολύ γρήγορα από τα πιο «in» της Αθήνας. Τα παιδιά πήγαν να πιουν τον καφέ τους, αλλά οι σερβιτόροι αντί για καφέ τους… σέρβιραν την απόφαση της διεύθυνσης του μαγαζιού ότι δεν είναι ευπρόσδεκτοι, με τη δικαιολογία ότι η παρουσία τους ενοχλούσε.

«Συγγνώμη, αλλά δεν μπορούν να σας βλέπουν οι άλλοι πελάτες… ξέρετε τώρα, φοιτητές…(!)».

Τρομοκρατία από τους μπράβους

Στις όχθες του άξονα Ιεράς Οδού – Πειραιώς κάθε βράδυ συγκεντρώνεται ένα ετερόκλητο πλήθος ανθρώπων. Μοδάτοι με πανάκριβα αυτοκίνητα, κόσμος της ισχυρής κοινωνίας, επίδοξες μοντέλες, που συχνάζουν σε συγκεκριμένα club όπου πίνουν τα ποτά τους πρόσωπα της show biz, καλλιτέχνες, διανοούμενοι. Εκεί και επισκέπτες από την επαρχία που έρχονται κατά ομάδες με οργανωμένες εκδρομές για ένα βράδυ, ειδικά για να δουν από κοντά τον αγαπημένο τους καλλιτέχνη, αλλά και νεαρόκοσμος, φοιτητές, ή αλλιώς οι πελάτες των «8 ευρώ» όπως τους αποκαλούν οι μαγαζάτορες, αφού ο λογαριασμός που συνήθως κάνουν είναι οκτώ ευρώ το «κεφάλι».

Στα όρια νευρικής κρίσης οι κάτοικοι καταγγέλλουν τις αρχές για την ανοχή που επιδεικνύουν σε αυτή τη χαοτική κατάσταση και στην τρομοκρατία που προσπαθούν να επιβάλουν οι μπράβοι, οι προστάτες και τα κυκλώματα της νύχτας. «Οι κάτοικοι είναι φοβισμένοι διότι έχουν να κάνουν με κουμπουροφόρους. Η νύχτα στη γειτονιά μας δεν είναι παίξε-γέλασε. Δύο μέλη του Δ.Σ. του συλλόγου μας δέχθηκαν εγκληματικές επιθέσεις από πληρωμένους φουσκωτούς. Την ίδια ώρα οι αστυνομικοί έλεγχοι είναι ανεπαρκείς, περισσότερο τυπικού χαρακτήρα», λέει στην «Κ» ο γραμματέας του τοπικού πολιτιστικού συλλόγου κ. Παναγιώτης Δεβερίκος, συνεχίζοντας: «Ειδικά τα βράδια Παρασκευής και Σαββάτου, το κράτος καταργείται στις περιοχές μας. Βουτάδων και Περσεφόνης τη νύχτα μετατρέπονται σε πεζόδρομους με το έτσι θέλω για να διευκολύνουν τη λειτουργία των κέντρων που τα περισσότερα δεν διαθέτουν πυρασφάλεια και τις αναγκαίες θέσεις στάθμευσης. Εχει ποτέ ελέγξει κανείς αν διαθέτουν έγκριση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας; Δεν πληρούν, επίσης, τους κανονισμούς ηχομόνωσης, με συνέπεια μέσα σε σπίτια περιοίκων να έχει μετρηθεί θόρυβος ακόμη και 85 ντεσιμπέλ»!

«Το ταραγμένο αυτό κλίμα που επικρατεί στοχεύει ευθέως στην αποδόμηση της παραδοσιακής γειτονιάς και στην ανάπτυξη νέων χρήσεων, μια ανάπτυξη στην οποία οι παραδοσιακοί κάτοικοι δεν χωράνε και πρέπει με κάθε τρόπο να εξαφανιστούν» τονίζει η πρόεδρος του συλλόγου κ. Μπάρκα.

Μπουζουκομάγαζο με άδεια καφενείου

Τον περασμένο χειμώνα σε μια από τις διαμαρτυρίες τους οι κάτοικοι καλούν για πολλοστή φορά την Αστυνομία. Οι αστυνομικοί έλεγχοι που πραγματοποιούνται, παρουσία μελών του τοπικού πολιτιστικού συλλόγου, σε δέκα από τα μεγάλα κέντρα της περιοχής, δείχνουν ότι τα εννέα δεν είχαν καμία άδεια λειτουργίας, ενώ το ένα που είχε, τελικά ήταν άδεια για παραδοσιακό καφενείο.

«Και που πιάστηκαν να μην έχουν άδεια δεν έτρεξε τίποτα. Τα μαγαζιά συνέχισαν να δουλεύουν κανονικά, ας είναι καλά το παρακράτος της νύχτας. Πουλάνε και νοικιάζουν ό,τι ελεύθερο χώρο υπάρχει, εξαφανίζουν πλατείες, πεζοδρόμια, καταργούν δρόμους και οι αρμόδιοι δίνουν παράταση στην ασυδοσία τους. Απαξιώνουν τη ζωή μας και τη ζωή των παιδιών μας και δεν τους ενοχλεί κανείς» λέει ο γραμματέας του πολιτιστικού συλλόγου «Μέγας Αλέξανδρος» κ. Δεβερίκος.

2 thoughts on “Ο νόμος της νύχτας σε 3 ιστορικές γειτονιές

  1. Παράθεμα: Τέλος οι άδειες για μπαρ, εστιατόρια στις «κορεσμένες» οδούς « Μεταξουργειο, Κεραμεικος

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s